Kupní faktura
    Technický 
    průkaz
    Ujeté kilometry
    fotogalerie
    Pokuty
    Sponzoři

   

    Historie

    Tuning

    Fotogalerie

    Próza

    Inzerce

    Download

    Odkazy

    Odezva

 

 

 

   

Škoda 120

aneb jak to vidí Blesk...

  

  

Pravdivost článků otištěných v plátku Blesk vidím osobně tak někde okolo 30%. Přesto je zde přesto pro zajímavost uvádím....

Kdyby byla pomalejší než vůz Veřejné bezpečnosti, mohli jsme se vozit ve sportovní verzi Škody 120.
Komunistický miláček: 

Tolik tváří!
  

MLADÁ BOLESLAV/PRAHA - Téměř všichni to pamatujeme, jak v osmdesátých letech neodmyslitelně patřil vůz Škoda k našemu dennímu stereotypu. Masově skupovávaná značka svým luxusem daleko převyšovala německé trabanty a wartburgy, sovětské moskviče či rumunské dacie. Až nyní se však dozvídáme, že náš výběr nemusel být omezený na pouhý sedan, garde či rapid. Dokazují to fotografie prototypů Škody 120, komunistickým režimem dříve tak pečlivě utajované.

Zoom

                                                        ZOOM

 

Škoda 120 Combi 

Jestli se někdy uvažovalo o sériové výrobě, tak nejvíc právě u tohoto kombíku. Motor byl uložen nad přední nápravou a uvažovalo se také o pohonu 4x4. O vůz měla zájem Veřejná bezpečnost (speciální úprava: pancéřový podvozek, výkonnější motor, mříž oddělující zavazadlový prostor, atd.) a také Státní bezpečnost. Spekuluje se, že výrobě zabránil příkaz ze Sovětského svazu.

     

Zoom

                                                        ZOOM

 

Verze Cabrio (4 dveře)

Měla sloužit mladým zákazníkům. Pokud by se zahájila sériová výroba, byla by tato varianta se speciálně vyztuženým rámem, jehož hlavními nosnými prvky byl tento rám zakomponovaný do podlahy a pohon zadních kol, jedním z prvních čtyřdvéřových kabrioletů na světě. Unikátní je systém sklápění zadního trojúhelníkového okna.

Nedá se přesně určit, kolik se podobných prototypů vyrobilo. Zda se jedná o pouhé kusy, desítky či stovky. Myslím, že už to nikdo nezjistí. My některé máme v našem muzeu, některé jsou mezi soukromými sběrateli. Mnoho z nich ale bylo již dávno zlikvidováno," řekl Blesku Milan Smutný, tiskový mluvčí Škoda Auto a. s.

Zoom

                                                        ZOOM

 

Verze Cabrio (2 dveře)

Šlo o běžný kabriolet odvozený od běžně vyráběné Škody Rapid. Tento model prošel krátkým vývojem, během něhož byla zvýšena tuhost karoserie a přibylo stahovatelné zadní trojúhelníkové okno. Obě kabrioletové verze vycházely z klasického sedanu, hlavní rozdíl byl však v počtu míst. Kabriolety byly pouze čtyřsedadlové, mnoho místa zabral středový tunel a zesílený obvod rámu.

       

Zoom

                                                        ZOOM

 

 

Škoda 120 sport

Byla vyrobena pouze v jediném exempláři. Z původní Škody 120 bylo použito malé množství dílů. Označení 120 zůstalo tomuto supersportu jen kvůli jisté tvarové příbuznosti s originálním sedanem. Tento automobil, vybavený manuální šestistupňovou převodovkou, který zrychloval z 0 - 100 km/h za 6 vteřin a dosahoval rychlosti přesahující 200 km/h. Agregát byl umístěn uprostřed a poháněna byla zadní kola. Vůz byl brzděn speciálními kotoučovými brzdami na všech čtyřech kolech, při jejichž vývoji se automobilka inspirovala u Porsche.

O prototypech se traduje mnoho historek. Třeba že všechny byly ukryty v přísně střežených podzemních garážích. To vesměs potvrdila i pracovnice archívu muzea automobilky. Přesně takto to ale nebylo. Avšak i teď tu máme takový depozitář, který není veřejnosti přístupný. Jsou tu připravené vozy, kterými po jejich opravách plníme například naše muzeum." řekla. Nebo že komunistická propaganda ihned zavrhla sériovou výrobu typu Sport, jelikož automobil příliš evokoval buržoazní a svobodný způsob života a pouhá dvě sedadla nesplňují ideu kolektivní přepravy za prací na budování socialismu. A také že pohonná jednotka o objemu 3,2 l turbo je o mnoho výkonnější než pohonná jednotka běžného vozu Veřejné bezpečnosti. Mrštný vůz prý dosahoval rychlosti daleko za hranicí 200 km/h.

Zoom

                                                        ZOOM

 

Škoda 120 Limousine

Bylo vyrobeno asi sto kusů, které byly používány při dopravě na tajná jednání vedoucích pracovníků předních podniků našeho průmyslu. Přesuny se konaly výhradně v pozdních nočních hodinách, proto neexistuje mnoho lidí, kteří jej viděli. Vůz se vyznačoval překvapivě tichým chodem. Před revolucí byly téměř všechny limuzíny sešrotovány, prý se zachovaly jen tři kusy.

       

Zoom

                                                        ZOOM

 

Škoda 120 Goverment Limousine

Vládní limuzína vyrobená u příležitosti XII. sjezdu KSČ jako dar straně a vládě. Typickým byl výrazně prodloužený rozvor, zesílená konstrukce a čtyřlitrový motor Škoda. Do vozu se montovaly tři řady sedadel: První pro řidiče a náhradníka, druhá pro ochranku a třetí pro význačnou osobu. Vyroben byl také jeden exemplář, který by pojal celou vládu.

Inženýři bývalého národního podniku nezaháleli. Jen Tomáš Němec, který sbírá o vozech Škoda informace, na svojí internetové stránce http://tn.kgb.cz ukazuje na dvacet tajně pořízených fotografií jednotlivých prototypů. Další jsou k vidění ve výpravné publikaci Let okřídleného šípu, která vyšla ke stému výročí mladoboleslavské automobilky. Podle informací Blesku se další odborná kniha na stejné téma připravuje v těchto týdnech.

Zoom

                                                        ZOOM

Škoda 120 VAN

Tento užitkový automobil měl zesílenu zadní nápravu, použity byly listové pružiny namísto klasických vinutých. Připraveny byly modifikované verze pro zdravotní a pohřební služby.

     

Zoom

                                                        ZOOM

Zoom

                                                        ZOOM

Škoda 120 Military VAN a
Škoda 120 Heavy Duty VAN

Vůz do nepohody. Zdvojená zadní náprava s mechanickým automatickým natáčením poslední nápravy měla sloužit podnikům i jednotlivcům, jimž by jednoduchá náprava nestačila z důvodu nadměrné hmotnosti nákladu. Automobil byl vybaven dieselovým agregátem o objemu 3,1 l. Byl předurčen především pro logistické úkoly v lidové armádě. poháněny byly obě zadní nápravy, neúspěšně se vyvíjel i pohon všech šesti kol. To bylo zřejmě příčinou odložení výroby. Armáda měla zájem pouze o šestikolovou verzi.

Odborníci se však shodují, že tyto legendární vozy po deseti patnácti letech příliš velkou cenu nemají. I přes svoji výjimečnost. Žádné statisícové či miliónové částky. Neodhadnu to přesně, ale viděl bych to mezi padesáti a osmdesáti tisíci korun. Tipnul si Petr Kožíšek, který spolupracoval na zmíněné výpravné knize. "Ono se to dá těžko určit, hodně záleží na individuálním stavu a také na tom, jak se vůz dá využít. Vím však, že okruh zájemců o tyto prototypy je velmi úzký. Sběratelé o ně příliš zájem nemají. Jsou to reálně mladé vozy a zase ne tolik atraktivní," dodal.

 

Zoom

                                                        ZOOM

 

Škoda 120 Truck

Poslední z tajných modelů. Jde o lehký užitkový tahač, zjevně inspirovaný americkými trucky. Měl tvořit mezičlánek mezi "dvánáctsettrojkou" a nákladním vozem Avia. Výroba byla na spadnutí, její realizaci prý zabránila emigrace hlavního konstruktéra do Švédska.

Zoom

                                                        ZOOM

 

Škoda 120 MiniVAN

Užitkový vůz měl na svoji dobu dostatečné parametry. Mohl sloužit elektrikářům, pošťákům či instalatérům. Vhodný by byl zvlášť do měst s frekventovanou dopravou či nedostatkem místa pro parkování.

 

     

zdroj: David PIGI Pietschmann
hledal a citoval z
 Blesku
(Radek Lain)

 

 Copyright © 1998 - 2000  Klimas Willing & Able            Email: klimas@mymail.cz