MLADÁ BOLESLAV/PRAHA
- Téměř všichni to pamatujeme, jak v osmdesátých letech
neodmyslitelně patřil vůz Škoda k našemu dennímu
stereotypu. Masově skupovávaná značka svým luxusem daleko převyšovala
německé trabanty a wartburgy, sovětské moskviče či rumunské
dacie. Až nyní se však dozvídáme, že náš výběr nemusel
být omezený na pouhý sedan, garde či rapid. Dokazují to
fotografie prototypů Škody 120, komunistickým režimem dříve
tak pečlivě utajované.
|
Škoda 120 Combi
Jestli se někdy uvažovalo o sériové výrobě, tak
nejvíc právě u tohoto kombíku. Motor byl uložen nad přední
nápravou a uvažovalo se také o pohonu 4x4. O vůz měla
zájem Veřejná bezpečnost (speciální úprava: pancéřový
podvozek, výkonnější motor, mříž oddělující
zavazadlový prostor, atd.) a také Státní bezpečnost.
Spekuluje se, že výrobě zabránil příkaz ze Sovětského
svazu. |
|
|
|
Verze Cabrio (4 dveře)
Měla sloužit mladým zákazníkům. Pokud by se zahájila
sériová výroba, byla by tato varianta se speciálně
vyztuženým rámem, jehož hlavními nosnými prvky byl
tento rám zakomponovaný do podlahy a pohon zadních kol,
jedním z prvních čtyřdvéřových kabrioletů na světě.
Unikátní je systém sklápění zadního trojúhelníkového
okna. |
Nedá se přesně určit, kolik se podobných prototypů
vyrobilo. Zda se jedná o pouhé kusy, desítky či stovky. Myslím,
že už to nikdo nezjistí. My některé máme v našem muzeu, některé
jsou mezi soukromými sběrateli. Mnoho z nich ale bylo již dávno
zlikvidováno," řekl Blesku Milan Smutný, tiskový mluvčí
Škoda Auto a. s.
|
Verze Cabrio (2 dveře)
Šlo o běžný kabriolet odvozený od běžně vyráběné
Škody Rapid. Tento model prošel krátkým vývojem, během
něhož byla zvýšena tuhost karoserie a přibylo
stahovatelné zadní trojúhelníkové okno. Obě
kabrioletové verze vycházely z klasického sedanu, hlavní
rozdíl byl však v počtu míst. Kabriolety byly pouze čtyřsedadlové,
mnoho místa zabral středový tunel a zesílený obvod rámu. |
|
|
|
Škoda 120 sport
Byla vyrobena pouze v jediném exempláři. Z původní
Škody 120 bylo použito malé množství dílů. Označení
120 zůstalo tomuto supersportu jen kvůli jisté tvarové
příbuznosti s originálním sedanem. Tento automobil,
vybavený manuální šestistupňovou převodovkou, který
zrychloval z 0 - 100 km/h za 6 vteřin a dosahoval
rychlosti přesahující 200 km/h. Agregát byl umístěn
uprostřed a poháněna byla zadní kola. Vůz byl brzděn
speciálními kotoučovými brzdami na všech čtyřech
kolech, při jejichž vývoji se automobilka inspirovala u
Porsche. |
O prototypech se traduje mnoho historek. Třeba že všechny
byly ukryty v přísně střežených podzemních garážích.
To vesměs potvrdila i pracovnice archívu muzea automobilky. Přesně
takto to ale nebylo. Avšak i teď tu máme takový depozitář,
který není veřejnosti přístupný. Jsou tu připravené
vozy, kterými po jejich opravách plníme například naše
muzeum." řekla. Nebo že komunistická propaganda ihned
zavrhla sériovou výrobu typu Sport, jelikož automobil příliš
evokoval buržoazní a svobodný způsob života a pouhá dvě
sedadla nesplňují ideu kolektivní přepravy za prací na
budování socialismu. A také že pohonná jednotka o objemu
3,2 l turbo je o mnoho výkonnější než pohonná jednotka běžného
vozu Veřejné bezpečnosti. Mrštný vůz prý dosahoval
rychlosti daleko za hranicí 200 km/h.
|
Škoda 120 Limousine
Bylo vyrobeno asi sto kusů, které byly používány při
dopravě na tajná jednání vedoucích pracovníků předních
podniků našeho průmyslu. Přesuny se konaly výhradně
v pozdních nočních hodinách, proto neexistuje mnoho
lidí, kteří jej viděli. Vůz se vyznačoval překvapivě
tichým chodem. Před revolucí byly téměř všechny
limuzíny sešrotovány, prý se zachovaly jen tři kusy. |
|
|
|
Škoda 120 Goverment Limousine
Vládní limuzína vyrobená u příležitosti XII.
sjezdu KSČ jako dar straně a vládě. Typickým byl výrazně
prodloužený rozvor, zesílená konstrukce a čtyřlitrový
motor Škoda. Do vozu se montovaly tři řady sedadel:
První pro řidiče a náhradníka, druhá pro ochranku a
třetí pro význačnou osobu. Vyroben byl také jeden
exemplář, který by pojal celou vládu. |
Inženýři bývalého národního podniku nezaháleli. Jen
Tomáš Němec, který sbírá o vozech Škoda informace, na
svojí internetové stránce http://tn.kgb.cz
ukazuje na dvacet tajně pořízených fotografií jednotlivých
prototypů. Další jsou k vidění ve výpravné publikaci Let
okřídleného šípu, která vyšla ke stému výročí
mladoboleslavské automobilky. Podle informací Blesku se další
odborná kniha na stejné téma připravuje v těchto týdnech.
|
Škoda 120 VAN
Tento užitkový automobil měl zesílenu zadní nápravu,
použity byly listové pružiny namísto klasických vinutých.
Připraveny byly modifikované verze pro zdravotní a pohřební
služby. |
|
|
|
Škoda 120 Military VAN a
Škoda 120 Heavy Duty VAN
Vůz do nepohody. Zdvojená zadní náprava s mechanickým
automatickým natáčením poslední nápravy měla sloužit
podnikům i jednotlivcům, jimž by jednoduchá náprava
nestačila z důvodu nadměrné hmotnosti nákladu.
Automobil byl vybaven dieselovým agregátem o objemu 3,1
l. Byl předurčen především pro logistické úkoly v
lidové armádě. poháněny byly obě zadní nápravy, neúspěšně
se vyvíjel i pohon všech šesti kol. To bylo zřejmě příčinou
odložení výroby. Armáda měla zájem pouze o šestikolovou
verzi. |
Odborníci se však shodují, že tyto legendární vozy po
deseti patnácti letech příliš velkou cenu nemají. I přes
svoji výjimečnost. Žádné statisícové či miliónové částky.
Neodhadnu to přesně, ale viděl bych to mezi padesáti a
osmdesáti tisíci korun. Tipnul si Petr Kožíšek, který
spolupracoval na zmíněné výpravné knize. "Ono se to dá
těžko určit, hodně záleží na individuálním stavu a také
na tom, jak se vůz dá využít. Vím však, že okruh zájemců
o tyto prototypy je velmi úzký. Sběratelé o ně příliš zájem
nemají. Jsou to reálně mladé vozy a zase ne tolik atraktivní,"
dodal.
|
Škoda 120 Truck
Poslední z tajných modelů. Jde o lehký užitkový
tahač, zjevně inspirovaný americkými trucky. Měl tvořit
mezičlánek mezi "dvánáctsettrojkou" a nákladním
vozem Avia. Výroba byla na spadnutí, její realizaci prý
zabránila emigrace hlavního konstruktéra do Švédska. |
|
|
|
Škoda 120 MiniVAN
Užitkový vůz měl na svoji dobu dostatečné
parametry. Mohl sloužit elektrikářům, pošťákům či
instalatérům. Vhodný by byl zvlášť do měst s
frekventovanou dopravou či nedostatkem místa pro parkování. |
|