|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maska chladiče byla ve své době
v jednoduchém provedení....
Přístrojová deska byla plechová
lisovaná, řazení bylo umístěno pod
volantem. Malý odznáček v pravé polovině
desky prozrazuje, že vůz byl vyroben
v pobočném závodě ve Kvasinách.
Historická pohlednice...
Spolehlivý čadový čtyřválec OHV
o objemu 1221 cm3 a výkonu 33,1 kW...
Víko zavazadlového prostoru zasahovalo až
k zadnímu nárazníku. Koncové svídilny s
ukazateli směru nebyly ještě sdružené, ale
od sebe zvlášť oddělené
|
|
Ukázky užitkových provedení vozu:
|
Pohodlné a spolehlivé
automobily Škoda 1201 patřily v 50. a 60.
letech na našich silnicích k nejrozšířenějším
vozům.
Po alespoň částečném
zahlazení stop po bombardování, které
mladoboleslavskou automobilku postihlo ještě
v květnu 1945, začala díky úsilí a nadšení
zaměstnanců závodu výroba prvních poválečných
osobních automobilů. V září 1945 se tak
obnovila produkce posledních sérií původně
předválečných modelů, jakými byly malé
vozy Popular 995 i 1100 OHV, středně velký
vůz Rapid a v kusových sériích vyráběný
velký reprezentační vlz Superb. V té době
byl však pro sériovou výrobu připraven i
nový osobní auromobil, jehož nákresy
vznikly v době války a který se
dostal do výroby v roce 1946.
Líbivý automobil nesl označení
Popular 1101, byl tedy původně dalším vývojovým
stupněm této předválečné modelové řady.
V brzké době se však AZNP rozhodlo, že
ustoupí od jmenného označení vozu Popular
a přistoupí k původně užívanému číselnému
označení 1101. Původní číselné označení
se však u veřejnosti příliš neujalo. Základní
provedení typu 1101, které bylo již koncem
40. let exportováno do celé řady zemí,
dostalo od veřejnosti své vlastní pojmenování.
Kvůli své základní dvoudveřové karoserii
dostal vůz přezdívku "Tudor". Původní
typ 1101 byl ale vyráběn i v jiných karosářských
variantách, jako dvoudveřový kabriolet,
sanitní a dodávkový vůz i provedení STW.
V roce 1949 automobilka přistoupila k částečné
modernizaci typu. Nesl označení 1102 a
dostal pozměněnou masku chladiče z řidších,
ale větších chromovaných lišt, pozměněné
nárazníky a řadicí páku umístěnou pod
volantem. Zároveň byla rozšířena i nabídka
a to o provedení dvousedadlový roadster, čtyřdveřový
uzavřený vůz či čtyřdveřový
polokabriolet.
Již během výroby modelu
1102 probíhaly vývojové práce na úplně
jiném osobním automobilu, který měl být větší
a prostornější. Počítalo se také s tím,
že bude vyráběn i v rozličných užitkových
variantách, neboť požadavky po takových
vozech sílily a dovoz ze zahraničí byl v té
době prakticky zastaven. Sériová výroba
nového automobilu začala v roce 1952, Vůz
byl vyráběn s prostornou čtyřdveřovou
pontonovou karoserií hladkých tvarů s mírně
stupňovitou zádí umožňující cestování
až pěti osobám. nový model nesl oficiální
označení Škoda 1200, ale veřejnost si jí
opět pojmenovala po svém. Díky čtyřdveřové
karoserii se tomuto vozu hovorově říkalo
"sedan".
Automobil Škoda 1200 nezapřel
po konstrukční stránce svého předchůdce,
ale nesl i jedno prvenství. Byl vůbec prvním
sériově vyráběným osobním automobilem Škoda,
který měl celokovovou karoserii, elektricky
svařovanou z plechů o tloušťce od 0,8 do 1
mm.
Přibližně 80% dílů bylo
shodných s předešlým typem nebo jen mírně
upravených. Motor byl převrtaný z původních
68 na 72 mm, částečně byla upravena i
hlava válců. Nezměněn zůstal klikový hřídel,
zapalování i karburátor. Motor měl objem
1201 cm3 a výkon 26,5 kW při 400 ot./min.
Také nádrž paliva zůstala v prostoru
motoru, neboť doprava benzinu byla řešena
samospádem. Podvozek měl opět rám s centrální
rourou vpředu s rozvidleným nosníkem motoru
a výkyvnými polonápravami. měl rozvor 2685
mm a hmotnost 590 kg. Pérování zajišťovala
příčná listová pera. Převodovka s řazením
pod volantem byla čtyřstupňová, se
synchronizací jen 3. a 4. vychlostního stupně.
Vzhledem k celkově delší stavbě vozu byl
změněn kardanový hřídel na dvoudílný se
třemi klouby.
|
|
|
|
|
|
Kvůli většímu namáhání dostaly náboje
zadních kol užitkových verzí dvouřadová ložiska. Osobní
vůz byl obut do pneumatik 5,50 x 16, užitkové varianty měly
pneumatiky 6,00 x 16. Hmotnost čtyřdveřového provedení činila
1050 kg, vnější rozměry pak 4500 x 1680 x 1520 mm. Spotřeba
paliva byla 9,5 - 10 l / 100 km, největší rychlost 105 km/h
(užitkové verze měly maximum 90 km/h). Během sériové výroby
typu 1200 v letech 1952 až 1956 se pacovalo i na
zmodernizovaných modelech.
V roce 1956 byla zahájena výroba zlepšeného
provedení, typu Škoda 1201. Byl změněn karburátor, sací
i výfukové potrubí. Motor dostal nový čistič vzduchu s
kovovou vložkou, membránové čerpadlo paliva a nový rozdělovač
s podtlakovou regulací zážehu. Zvětšen byl i zdvih ventilů,
což přispívalo k lepšímu plnění. Výkon motoru stoupl
na 33,1 kW při 4200 ot./min. Převodovka měla synchronizaci
i 2. stupně. Některé malé změny zaznamenala i karoserie.
Původní výsuvné ukazatele směru v předních blatnících
nahradily směrové svítilny. Z důvodu zvýšení pevnosti
karoserie byly zesíleny i prahy dveří, ketré již nezakrývaly
dveře. Osobní automobily řady 1200 a 1201 byly spolehlivé
a robustní. Úspěšně se exportovaly, ve výrobě bylo i
pravostranné řízení, v naší vlasti sloužily ve velkých
počtech ve službách úřadů, ministerstev, bezpečnostních
složek i taxislužby. Vedle čtyřdveřového provedení byl
vůz nabízen i v pětidveřovém provedení STW, jako dodávkový
vůz, vozidlo v sanitním provedení i pohřebním a také s
karoserií typu pick-up. V té době probíhaly i zkoušky
prtotypů s motorem o objemu 1490 cm3 a se zmodernihovanou
karoserií, které měly opětovně nést název Rapid. Tyto
vozy se však do sériové výroby nedostaly.
Jeden z mála dochvaných automobilů Škoda
1201 z roku 1957 se podařilo získat sběrateli historických
automobilů panu Tonmáši Bendovi z Pahy. Ve vzácně originálním
stavu dochovaný sedan koupil od prvního majitele. Automobil
je jedním z 13 359 kusů této modelové řady, které byly
vyrobeny v pobočném závodě ve Kvasinách.
|
|
převzato ze Světa motorů
|
Copyright © 1998 - 2000
Klimas Willing & Able
Email:
klimas@mymail.cz
|
|
|
|