Kupní faktura
    Technický 
    průkaz
    Ujeté kilometry
    fotogalerie
    Pokuty
    Sponzoři

   

    Historie

    Tuning

    Fotogalerie

    Próza

    Inzerce

    Download

    Odkazy

    Odezva

 

 

 

   

Škoda 1201 (1957)

 

  

  

Zoom

                                                        ZOOM

Maska chladiče byla ve své době
v jednoduchém provedení....
 

Zoom

Přístrojová deska byla plechová
lisovaná, řazení bylo umístěno pod
volantem. Malý odznáček v pravé polovině
desky prozrazuje, že vůz byl vyroben
v pobočném závodě ve Kvasinách.

Zoom

Historická pohlednice...           

Zoom

Spolehlivý čadový čtyřválec OHV o objemu 1221 cm3 a výkonu 33,1 kW...

Zoom

  
Víko zavazadlového prostoru zasahovalo až k zadnímu nárazníku. Koncové svídilny s ukazateli směru nebyly ještě sdružené, ale od sebe zvlášť oddělené
  

Ukázky užitkových provedení vozu: 

Zoom

Zoom

Zoom

Zoom

Pohodlné a spolehlivé automobily Škoda 1201 patřily v 50. a 60. letech na našich silnicích k nejrozšířenějším vozům.

Po alespoň částečném zahlazení stop po bombardování, které mladoboleslavskou automobilku postihlo ještě v květnu 1945, začala díky úsilí a nadšení zaměstnanců závodu výroba prvních poválečných osobních automobilů. V září 1945 se tak obnovila produkce posledních sérií původně předválečných modelů, jakými byly malé vozy Popular 995 i 1100 OHV, středně velký vůz Rapid a v kusových sériích vyráběný velký reprezentační vlz Superb. V té době byl však pro sériovou výrobu připraven i nový osobní auromobil, jehož nákresy vznikly v době  války a který se dostal do výroby v roce 1946.

Líbivý automobil nesl označení Popular 1101, byl tedy původně dalším vývojovým stupněm této předválečné modelové řady. V brzké době se však AZNP rozhodlo, že ustoupí od jmenného označení vozu Popular a přistoupí k původně užívanému číselnému označení 1101. Původní číselné označení se však u veřejnosti příliš neujalo. Základní provedení typu 1101, které bylo již koncem 40. let exportováno do celé řady zemí, dostalo od veřejnosti své vlastní pojmenování. Kvůli své základní dvoudveřové karoserii dostal vůz přezdívku "Tudor". Původní typ 1101 byl ale vyráběn i v jiných karosářských variantách, jako dvoudveřový kabriolet, sanitní a dodávkový vůz i provedení STW. V roce 1949 automobilka přistoupila k částečné modernizaci typu. Nesl označení 1102 a dostal pozměněnou masku chladiče z řidších, ale větších chromovaných lišt, pozměněné nárazníky a řadicí páku umístěnou pod volantem. Zároveň byla rozšířena i nabídka a to o provedení dvousedadlový roadster, čtyřdveřový uzavřený vůz či čtyřdveřový polokabriolet.

Již během výroby modelu 1102 probíhaly vývojové práce na úplně jiném osobním automobilu, který měl být větší a prostornější. Počítalo se také s tím, že bude vyráběn i v rozličných užitkových variantách, neboť požadavky po takových vozech sílily a dovoz ze zahraničí byl v té době prakticky zastaven. Sériová výroba nového automobilu začala v roce 1952, Vůz byl vyráběn s prostornou čtyřdveřovou pontonovou karoserií hladkých tvarů s mírně stupňovitou zádí umožňující cestování až pěti osobám. nový model nesl oficiální označení Škoda 1200, ale veřejnost si jí opět pojmenovala po svém. Díky čtyřdveřové karoserii se tomuto vozu hovorově říkalo "sedan".

Automobil Škoda 1200 nezapřel po konstrukční stránce svého předchůdce, ale nesl i jedno prvenství. Byl vůbec prvním sériově vyráběným osobním automobilem Škoda, který měl celokovovou karoserii, elektricky svařovanou z plechů o tloušťce od 0,8 do 1 mm.

Přibližně 80% dílů bylo shodných s předešlým typem nebo jen mírně upravených. Motor byl převrtaný z původních 68 na 72 mm, částečně byla upravena i hlava válců. Nezměněn zůstal klikový hřídel, zapalování i karburátor. Motor měl objem 1201 cm3 a výkon 26,5 kW při 400 ot./min. Také nádrž paliva zůstala v prostoru motoru, neboť doprava benzinu byla řešena samospádem. Podvozek měl opět rám s centrální rourou vpředu s rozvidleným nosníkem motoru a výkyvnými polonápravami. měl rozvor 2685 mm a hmotnost 590 kg. Pérování zajišťovala příčná listová pera. Převodovka s řazením pod volantem byla čtyřstupňová, se synchronizací jen 3. a 4. vychlostního stupně. Vzhledem k celkově delší stavbě vozu byl změněn kardanový hřídel na dvoudílný se třemi klouby.

 
  

Kvůli většímu namáhání dostaly náboje zadních kol užitkových verzí dvouřadová ložiska. Osobní vůz byl obut do pneumatik 5,50 x 16, užitkové varianty měly pneumatiky 6,00 x 16. Hmotnost čtyřdveřového provedení činila 1050 kg, vnější rozměry pak 4500 x 1680 x 1520 mm. Spotřeba paliva byla 9,5 - 10 l / 100 km, největší rychlost 105 km/h (užitkové verze měly maximum 90 km/h). Během sériové výroby typu 1200 v letech 1952 až 1956 se pacovalo i na zmodernizovaných modelech.

V roce 1956 byla zahájena výroba zlepšeného provedení, typu Škoda 1201. Byl změněn karburátor, sací i výfukové potrubí. Motor dostal nový čistič vzduchu s kovovou vložkou, membránové čerpadlo paliva a nový rozdělovač s podtlakovou regulací zážehu. Zvětšen byl i zdvih ventilů, což přispívalo k lepšímu plnění. Výkon motoru stoupl na 33,1 kW při 4200 ot./min. Převodovka měla synchronizaci i 2. stupně. Některé malé změny zaznamenala i karoserie. Původní výsuvné ukazatele směru v předních blatnících nahradily směrové svítilny. Z důvodu zvýšení pevnosti karoserie byly zesíleny i prahy dveří, ketré již nezakrývaly dveře. Osobní automobily řady 1200 a 1201 byly spolehlivé a robustní. Úspěšně se exportovaly, ve výrobě bylo i pravostranné řízení, v naší vlasti sloužily ve velkých počtech ve službách úřadů, ministerstev, bezpečnostních složek i taxislužby. Vedle čtyřdveřového provedení byl vůz nabízen i v pětidveřovém provedení STW, jako dodávkový vůz, vozidlo v sanitním provedení i pohřebním a také s karoserií typu pick-up. V té době probíhaly i zkoušky prtotypů s motorem o objemu 1490 cm3 a se zmodernihovanou karoserií, které měly opětovně nést název Rapid. Tyto vozy se však do sériové výroby nedostaly.

Jeden z mála dochvaných automobilů Škoda 1201 z roku 1957 se podařilo získat sběrateli historických automobilů panu Tonmáši Bendovi z Pahy. Ve vzácně originálním stavu dochovaný sedan koupil od prvního majitele. Automobil je jedním z 13 359 kusů této modelové řady, které byly vyrobeny v pobočném závodě ve Kvasinách.

     

převzato ze Světa motorů

 

 Copyright © 1998 - 2000  Klimas Willing & Able             Email: klimas@mymail.cz