Kupní faktura
    Technický 
    průkaz
    Ujeté kilometry
    fotogalerie
    Pokuty
    Sponzoři

   

    Historie

    Tuning

    Fotogalerie

    Próza

    Inzerce

    Download

    Odkazy

    Odezva

 

 

 

   

Škoda 720 (1971)

 

  

 

Zoom

                                                        ZOOM

Škoda 720 s karoserií od Giugiara patří bezesporu k nejkrásnějším vozům
v celé historii Škodovky...

 

Zoom

Příď vozu působí velmi dynamicky...

Zoom

Moderní celohliníkový čtyřválec OHC je
uložen podélně nad přední nápravou. 
Kapota motoru se podle tehdejších zvyklostí
odklápí proti směru jízdy. Progresivním
konstrukčním prvkem je dvojitá přepážka
motorového prostoru...

Zoom

Chloubou vozu bylo ve své době velmi
progresivní nezávislé zavěšení zadních
kol. Rezervní kolo a palivová nádrž jsou
uloženy pod podlahou zavazadelníku...

Zoom

Přístrojová deska využívá řady dílů, které
 později našly uplatnění v řadě 742
(Škoda 105/120/130)...

Zoom

Záď s rozměrnými svítilnami sází na
důstojnost...

Technické údaje:

Motor: Kapalinou chlazený záženový řadový čtyřválec OHC uložený vpředu podélně. Vrtání x zdvih 80,0 x 74,5 mm, stupeň komprese 9,0 : 1. Zdvihový objem 1498 cm3. Největší výkon 63 kW při 5300 ot/min. Největší točivý moment 125 N.m při 4000 ot/min. Ventilový rozvod OHC. Blok i hlava z hliníkové slitiny. Pětkrát uložený klikový hřídel. Karburátor Jikov nebo Weber.
Převodové ústrojí: Pohon zadních kol kardanovým hřídelem, Čtyřstupňová, přímo řazená převodovka.
Podvozek: Bezrámová konstrukce. Všechna kola nezávisle zavěšena. Přední náprava se vzpěrami McPherson, spodími příčnými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem. Zadní náprava s vlečnými úhlovými rameny. Vpředu i vzadu vinuté pružiny a teleskopické tlumiče. maticové řízení. Dvouokruhová brzdová soustava, vpředu kotouče, vzadu bubny.
Rozměry a hmotnost: Rozvor náprav 2550 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1330/1330 mm. Celkové vnější rozměry 4373 x 1653 x 1465 mm. Pohotovostní /užitečná hmotnost 1130/400 kg.
Provozní vlastnosti: Největší rychlost 150 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 17 s. Spotřeba paliva 11,5 až 13,3 l/100 km.
Nový vůz střední třídy s interním označením 720 měl ve výrobním programu doplnit připravovaného nástupce Škody 1000 MB, vyvíjeného pod kédovým označením Škoda 740. Bohužel ani tento vůz, rovněž klasické koncepce, se do výroby nedostal.

Pro prototyp vozu Škoda 720 nejdříve navrhlo více či méně zdařilé karoserie několik českých designérů. Jednalo se o klasický čtyřdveřový sedan, pětidveřové kombi a dvoudveřové kupé. Vznikl dokonce i pěkný návrh pětidveřového liftbacku. nakonec se ale Škodovka rozhodla nechat si kabát pro svůj nový prestižní vůz ušít v zahraničí. Volba nakonec padla na Giorgetta Giugiara, který ovšem v té době ještě nebyl tak proslulý jako v pozdějších letech. Stylistický návrh Škody 720 byl dokonce první zakázkou, kterou jeho tehdy nově založené studio Ital Design získalo. Svého úkolu se Giugiaro zhostil opravdu mistrovksky, což nejlépe dokazují fotografie. Automobil ještě po 30 letech upoutá svojí mimořádnou elegancí a nepřehlédnutelným sportovním šarmeme, tak typickým pro vozy italského designu. Poté, co bylo v roce 1972 definitivně rozhodnuto, že se řada 720 vyrábět nebude, zbylo z velmi nadějného projektu pouze několik prototypů, z nichž jeden je zachycen na našich snímcích. 

Základní stylistická linie i proporce "sedmsetdvacítky" se však dočkaly uplatnění v dalším návrhu studia Ital Design, kterým byla karoserie velmi úspěšného sedanu Alfa Romeo Alfetta. Ten se začal sériově vyrábět v roce 1972 a jeho produkce skončila až v roce 1984.

 Škoda 720 měla prostorný interiér, který zaručoval pohodlné cestování i cestujícím na zadních sedadlech. V jeho vybavení lze identifikovat řadu prvků, keré se od roku 1976 začaly používat ve Škodovkách řady 105/120. Z vnějších dílů řady 720 převzala řada 742 dvojité kruhové světlomety. Rovněž některé rysy Giugiarova designu řady 720 (velikost a proporce zasklené prochy, značně skloněné čelní a zadní sklo, tvar horní linie pontonu) Škody řady 105/120 převzaly. Pro "sedmsetdvacítku" byly vyvinuty dva na svou dobu velmi moderní motory OHC o objemu 1025 a 1,5 l. Konstrukce agregátu umožňovala zvětšení jeho zdvihového objemu až na 2 l. Rovněž tento motor se ale do sériové výroby nikdy nedostal a našel uplatnění pouze u sportovních speciálů Škoda 180 a 200 RS.

Pouze ve své době velmi progresivní nezávislé zavěšení zadních kol Škody 720 s úhlovými vlečenými zameny nakonec našlo uplatnění v sériové výrobě. O mnoho let později jej používaly Škodovky řady 742 v případě kupé Garde/Rapid a sedanů 120 LX/130/135/136.

 
  
   
     

převzato ze Světa motorů

 

 

 Copyright © 1998 - 2000  Klimas Willing & Able + Pietschmann & Co             Email: klimas@mymail.cz