Škoda 720 s karoserií od Giugiara
patří bezesporu k nejkrásnějším vozům
v celé historii Škodovky...
Příď vozu působí velmi
dynamicky...
Moderní celohliníkový čtyřválec
OHC je
uložen podélně nad přední nápravou.
Kapota motoru se podle tehdejších zvyklostí
odklápí proti směru jízdy. Progresivním
konstrukčním prvkem je dvojitá přepážka
motorového prostoru...
Chloubou vozu bylo ve své době velmi
progresivní nezávislé zavěšení zadních
kol. Rezervní kolo a palivová nádrž jsou
uloženy pod podlahou zavazadelníku...
Přístrojová deska využívá řady dílů, které
později našly uplatnění v řadě 742
(Škoda 105/120/130)...
Záď s rozměrnými svítilnami sází na
důstojnost...
Technické údaje:
Motor: Kapalinou
chlazený záženový řadový čtyřválec OHC
uložený vpředu podélně. Vrtání x zdvih
80,0 x 74,5 mm, stupeň komprese 9,0 : 1.
Zdvihový objem 1498 cm3. Největší výkon 63
kW při 5300 ot/min. Největší točivý moment
125 N.m při 4000 ot/min. Ventilový rozvod OHC.
Blok i hlava z hliníkové slitiny. Pětkrát
uložený klikový hřídel. Karburátor Jikov
nebo Weber. |
Převodové ústrojí: Pohon
zadních kol kardanovým hřídelem, Čtyřstupňová,
přímo řazená převodovka. |
Podvozek: Bezrámová
konstrukce. Všechna kola nezávisle zavěšena.
Přední náprava se vzpěrami McPherson, spodími
příčnými rameny a příčným zkrutným
stabilizátorem. Zadní náprava s vlečnými úhlovými
rameny. Vpředu i vzadu vinuté pružiny a
teleskopické tlumiče. maticové řízení.
Dvouokruhová brzdová soustava, vpředu kotouče,
vzadu bubny. |
Rozměry a hmotnost: Rozvor
náprav 2550 mm, rozchod kol vpředu/vzadu
1330/1330 mm. Celkové vnější rozměry 4373 x
1653 x 1465 mm. Pohotovostní /užitečná
hmotnost 1130/400 kg. |
Provozní vlastnosti: Největší
rychlost 150 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za
17 s. Spotřeba paliva 11,5 až 13,3 l/100 km. |
|
Nový vůz střední třídy s
interním označením 720 měl ve výrobním
programu doplnit připravovaného nástupce Škody
1000 MB, vyvíjeného pod kédovým označením
Škoda 740. Bohužel ani tento vůz, rovněž
klasické koncepce, se do výroby nedostal.
Pro prototyp vozu Škoda 720 nejdříve
navrhlo více či méně zdařilé karoserie několik
českých designérů. Jednalo se o klasický čtyřdveřový
sedan, pětidveřové kombi a dvoudveřové kupé.
Vznikl dokonce i pěkný návrh pětidveřového
liftbacku. nakonec se ale Škodovka rozhodla
nechat si kabát pro svůj nový prestižní vůz
ušít v zahraničí. Volba nakonec padla na
Giorgetta Giugiara, který ovšem v té době ještě
nebyl tak proslulý jako v pozdějších letech.
Stylistický návrh Škody 720 byl dokonce první
zakázkou, kterou jeho tehdy nově založené
studio Ital Design získalo. Svého úkolu se
Giugiaro zhostil opravdu mistrovksky, což nejlépe
dokazují fotografie. Automobil ještě po 30
letech upoutá svojí mimořádnou elegancí a
nepřehlédnutelným sportovním šarmeme, tak
typickým pro vozy italského designu. Poté, co
bylo v roce 1972 definitivně rozhodnuto, že se
řada 720 vyrábět nebude, zbylo z velmi nadějného
projektu pouze několik prototypů, z nichž
jeden je zachycen na našich snímcích.
Základní stylistická linie i proporce
"sedmsetdvacítky" se však dočkaly
uplatnění v dalším návrhu studia Ital
Design, kterým byla karoserie velmi úspěšného
sedanu Alfa Romeo Alfetta. Ten se začal sériově
vyrábět v roce 1972 a jeho produkce skončila
až v roce 1984.
Škoda 720 měla prostorný interiér,
který zaručoval pohodlné cestování i cestujícím
na zadních sedadlech. V jeho vybavení lze
identifikovat řadu prvků, keré se od roku
1976 začaly používat ve Škodovkách řady
105/120. Z vnějších dílů řady 720 převzala
řada 742 dvojité kruhové světlomety. Rovněž
některé rysy Giugiarova designu řady 720
(velikost a proporce zasklené prochy, značně
skloněné čelní a zadní sklo, tvar horní
linie pontonu) Škody řady 105/120 převzaly.
Pro "sedmsetdvacítku" byly vyvinuty
dva na svou dobu velmi moderní motory OHC o
objemu 1025 a 1,5 l. Konstrukce agregátu umožňovala
zvětšení jeho zdvihového objemu až na 2 l.
Rovněž tento motor se ale do sériové výroby
nikdy nedostal a našel uplatnění pouze u
sportovních speciálů Škoda 180 a 200 RS.
Pouze ve své době velmi progresivní nezávislé
zavěšení zadních kol Škody 720 s úhlovými
vlečenými zameny nakonec našlo uplatnění v
sériové výrobě. O mnoho let později jej používaly
Škodovky řady 742 v případě kupé
Garde/Rapid a sedanů 120 LX/130/135/136.
|
|