Výroba tohoto typu měla
být zahájena ve druhém čtvrtletní 1990, měl být použit
motor o objemu 1137 cm3, pneumatiky 145 R 13 jako základní
výbava, alternativně mělo být možné použít pneu z
klasického Favorita (165/70 R 13), v obou případech na ráfcích
4 1/2 B x 13. Pneu 145 R 13 měly být značně levnější, což
se mělo výrazně promítnout do ceny nového vozu. V pozdějších
vydáních SM bylo řečeno, že typ byl zrušen - výsledky průzkumu
v čsl. motoristické veřejnosti naznačily, že o vůz by byl
jen malý zájem, průzkumy v zahraničí daly výsledky ve
smyslu naprosté neprodejnosti tohoto typu na zahraničních trzích.
Další zmínku o tomto voze jsem objevil v č. 37 / 1989 v
reportáži z mezinár. strojírenského veletrhu v Brně a to:
Š Favorit 115 S měla mít, jak plyne z názvu typu (115 S),
interier s nižším stupněm výbavy: Zadní sedadla neměla mít
opěrky hlav, dveře měly mít chudší výplň (hádám
esteticky i materiálově), zadní dveře neměly spouštěcí
skla. Přístrojová deska postrádá hodiny, panel s přístroji
obsahuje jen tachometr, teploměr a palivoměr a několik
kontrolek. Teploměr a palivoměr vlevo nad sebou, v prostředku
tachometr, v pravé třetině panelu kontrolky ve dvou svislých
řadách. Zrcátko převzato z interieru řady 105 / 120. Nepřítomna
jsou rovněž madla nade dveřmi, také krycí panel zavazadelníku
(zvaný "plato") není použit.
Motor o objemu 1137 cm3 - zdvih 63,5 mm, vrtání
zůstalo 75,5 mm. Max výkon 38 kW při 5200 ot/min a nejvyšší
točivý moment 80 M.m při 4000 ot/min. Změněn měl být i
karburátor. Použity svíčky G 7 Y, použitelná paliva
olovnatý BA90 (speciál) nebo bezolovnatý BB91 (natural). Jako
příplatková výbava mělo být zákazníkům k dispozici:
velkoplošné kryty kol, tažné zařízení, zahrádka, střešní
okno, přední zástěrky.
Z výše uvedeného plyne, že mezi vozy Š Favorit 136L a
115S je asi stejný rozdíl, jako mezi Š 105S a Š 120GLS z předcházející
typové řady Š 742.
Než jsem vypátral výše zapsané informace, přečetl jsem
2 ročníky Světa motorů (1989 a 1990). Více již asi nevypátrám,
protože první zmínka byla o existenci a druhá již o zrušení
typu a jeho nezavedení do seriové výroby.
Také není zcela bez zajímavosti, že se ve Škodovce v MB
na počátku 90. let uvažovalo o tom, že se technologie na výrobu
typů výběhové řady Š 742/ Š 743 přemístí jako celek
jinam, do nějakého menšího soukromého podniku, kde by výroba
těchto vozů pokračovala, a to zcela seriozně. Myslím si, že
je do jisté míry škoda, že se to nezdařilo. V okolí do dnešních
časů (2000) zaznívá: "Kdyby byla dnes ve výrobě Š
125L (a mladší modifikace) za 120 tis. Kč, hned bych pro ni
šel!" Lid ve zdejších kopcích nedá v zimě na tyto
vozy dopustit, ale to je téma na filosofickou debatu na několik
hodin a ne na pár řádků. I zavrhnutí typu Š 115S bylo
chybou (ale to je relativní, nepodařilo se vypátrat, za jakou
cenu by se měl tehdy prodávat). Nespornou chybou bylo, že byl
zavržen Favorit s karoserií typu sedan, přesto, že byl
konstrukčně připraven již před vstupem WV, dokonce i před
revolucí...
|