Kupní faktura
    Technický 
    průkaz
    Ujeté kilometry
    fotogalerie
    Pokuty
    Sponzoři

   

    Historie

    Tuning

    Fotogalerie

    Próza

    Inzerce

    Download

    Odkazy

    Odezva

 

 

 

   

Škoda Favorit 115 (1990)

( Š 120 s motorem vpředu )

  

  

  

Zařazení tohoto typu Škody bylo na popud některého z účastníků konference Octavia a STW, kterou vede Předseda, který měl zájem o informace o Škodě 120 s motorem vpředu...
   
Výroba tohoto typu měla být zahájena ve druhém čtvrtletní 1990, měl být použit motor o objemu 1137 cm3, pneumatiky 145 R 13 jako základní výbava, alternativně mělo být možné použít pneu z klasického Favorita (165/70 R 13), v obou případech na ráfcích 4 1/2 B x 13. Pneu 145 R 13 měly být značně levnější, což se mělo výrazně promítnout do ceny nového vozu. V pozdějších vydáních SM bylo řečeno, že typ byl zrušen - výsledky průzkumu v čsl. motoristické veřejnosti naznačily, že o vůz by byl jen malý zájem, průzkumy v zahraničí daly výsledky ve smyslu naprosté neprodejnosti tohoto typu na zahraničních trzích.

Další zmínku o tomto voze jsem objevil v č. 37 / 1989 v reportáži z mezinár. strojírenského veletrhu v Brně a to: Š Favorit 115 S měla mít, jak plyne z názvu typu (115 S), interier s nižším stupněm výbavy: Zadní sedadla neměla mít opěrky hlav, dveře měly mít chudší výplň (hádám esteticky i materiálově), zadní dveře neměly spouštěcí skla. Přístrojová deska postrádá hodiny, panel s přístroji obsahuje jen tachometr, teploměr a palivoměr a několik kontrolek. Teploměr a palivoměr vlevo nad sebou, v prostředku tachometr, v pravé třetině panelu kontrolky ve dvou svislých řadách. Zrcátko převzato z interieru řady 105 / 120. Nepřítomna jsou rovněž madla nade dveřmi, také krycí panel zavazadelníku (zvaný "plato") není použit.

Motor o objemu 1137 cm3 - zdvih 63,5 mm, vrtání zůstalo 75,5 mm. Max výkon 38 kW při 5200 ot/min a nejvyšší točivý moment 80 M.m při 4000 ot/min. Změněn měl být i karburátor. Použity svíčky G 7 Y, použitelná paliva olovnatý BA90 (speciál) nebo bezolovnatý BB91 (natural). Jako příplatková výbava mělo být zákazníkům k dispozici: velkoplošné kryty kol, tažné zařízení, zahrádka, střešní okno, přední zástěrky.

Z výše uvedeného plyne, že mezi vozy Š Favorit 136L a 115S je asi stejný rozdíl, jako mezi Š 105S a Š 120GLS z předcházející typové řady Š 742. 

Než jsem vypátral výše zapsané informace, přečetl jsem 2 ročníky Světa motorů (1989 a 1990). Více již asi nevypátrám, protože první zmínka byla o existenci a druhá již o zrušení typu a jeho nezavedení do seriové výroby.

Také není zcela bez zajímavosti, že se ve Škodovce v MB na počátku 90. let uvažovalo o tom, že se technologie na výrobu typů výběhové řady Š 742/ Š 743 přemístí jako celek jinam, do nějakého menšího soukromého podniku, kde by výroba těchto vozů pokračovala, a to zcela seriozně. Myslím si, že je do jisté míry škoda, že se to nezdařilo. V okolí do dnešních časů (2000) zaznívá: "Kdyby byla dnes ve výrobě Š 125L (a mladší modifikace) za 120 tis. Kč, hned bych pro ni šel!" Lid ve zdejších kopcích nedá v zimě na tyto vozy dopustit, ale to je téma na filosofickou debatu na několik hodin a ne na pár řádků. I zavrhnutí typu Š 115S bylo chybou (ale to je relativní, nepodařilo se vypátrat, za jakou cenu by se měl tehdy prodávat). Nespornou chybou bylo, že byl zavržen Favorit s karoserií typu sedan, přesto, že byl konstrukčně připraven již před vstupem WV, dokonce i před revolucí...

 

 

     

zdroj: David PIGI Pietschmann
hledal a citoval ze
 Světa motorů

 

 Copyright © 1998 - 2000  Klimas Willing & Able             Email: klimas@mymail.cz