V roce 1954 se ve světě stala spousta událostí.
Namátkou jmenujeme: v USA spustili jako první na vodu atomovou
ponorku, Zátopek překonal světový rekord v běhu na 5000 m,
J. M. Fangio se stal mistrem světa formule 1, automobilka Škoda
představila nový automobil Škoda 440, a také jsem se při vší
skromnosti narodil já. Právě shodné datum narození Spartaka
a mé, nás v redakci přivedlo na myšlenku porovnat tehdejší
novinku se současnou produkcí automobilky Škoda. A to vše očima
redaktora, kterému je 41 let, zrovna tak jako populárnímu
spartaku. Škarohlídové sice namítali, že by bylo zajímavější
srovnat zachovalost karosérie či motoru škodověnky a mojí,
ale to jsem radikálně odmítl. Správně jsem předpokládal,
že Spartak nebude mít tak dýchavičný motor jako já, a navíc
ty štíhlé linie, to už opravdu vůbec ne...
|
|
A to jsem milého stařešinu vůbec neviděl.
Teprve, když jsme přijeli do usedlosti nedaleko Slaného, kde
pan Jiří Švec (díky jeho ochotě jsme mohli vůz vyzkoušet)
garážuje svého krasavce, jsem si mohl připomenout doby, kdy
se tyto novinky proháněly po silnicích. Naráz, jako bych se
dostal do mladých let. Nejnovější model felicie zůstal
zapomenut a já se vrhl za volant tmavě modrého krasavce. Spuštění
motoru bylo dílem okamžiku a já mohl pákou pod volantem řadit
jednotlivé rychlostní stupně a vzhledem ke sněhu na vozovce
opatrně zkoušel svého vrstevníka po silnicích v okolí Slaného.
Věru, nebyl na tom špatně. Karosérie včetně laku byla původní,
taktéž podvozek, pouze motor po generálce. Snad jediná změna
oproti originálu byly použité pneumatiky. Šlo sice o původní
diagonály ale protektorované s novým dezénem.
Pojďme tedy porovnat tvary obou automobilů
nesoucí znak Škoda. Nejdříve si ovšem představme zkoušené
vozy. Na jedné straně je to Škoda 440, nesoucí původně
označení Spartak, od kterého se vzhledem k chráněnému názvu
nizozemských motocyklů Sparta upustilo. Ovšem pro generaci našich
motoristů se toto označení natolik vžilo, že ho budeme používat
i my.
Automobil pana Švece byl v luxusnějším
provedení pro zahraniční trh, tedy ve zvýšeném množství
chromovaných částí, např. na předních a zadních blatnících
a v tmavě modrém lakování karosérie. na straně druhé je
nejnovější produkt mladoboleslavské továrny. Model Felicia
GLXi 1,6 se řadou příplatkových doplňků jako je airbag,
protiblokovací zařízení, zlatavá metalíza, centrální
zamykání, otáčkoměr s digitálními hodinami atd.
Při pohledu na exteriér by se dalo
konstatovat, že oba vozy sledují současný módní trend.
Tedy jsou zakulacené, přičemž Spartak zaujme zejména z boku
bublinovitou linií, Felicia se zase vyznačuje velkou
prosklenou plochou. Přední část Spartaka budí dojem
dravosti, současník má uhlazenější linie. zatímco Felicie
má sdružené světlomety spolu s blikači, jsou u spartaka směrové
svítilny zvlášť. Odlišné jsou také nárazníky jak
tvarem, tak použitým materiálem. Záď vozu je dána zejména
koncepcí karosérie, kdy moderní sestra má výklopnou zadní
stěnu a výrazné svítilny.
Pojďme za volant obou vozů. I když
Felicie má přístrojovou desku velmi vydařenou, Spartak za ní
nikterak nezaostává. Přístroje jsou v obou případech velmi
dobře čitelné, nevýhodou stařešiny jsou malé plochy
kontrolních svítilen. Volant v barvě slonové kosti má optimální
průměr, pouze věnec by mohl být silnější. V případě
Felicie volant se zabudovaným airbagem působí velmi efektně
a dobře padne do ruky.
Škoda 440 byla koncipována pro čtyři
dospělé osoby a Škoda Felicia pro pět. V obou případech
mají cestující v kabině dostatek místa. V prvním případě
je vzhledem k dvoudveřovému provedení přístup na zadní
sedadla pouze po sklopení sedadel předních. Sedadla jsou
pohodlná, u moderního provedení anatomické tvarování
velice dobře drží tělo. Společnou nevýhodou je poměrně
malá výška opěradla, které končí někde na úrovni
lopatek. Spartak samozřejmě nemá hlavové opěrky a sklon opěradla
se reguluje prostřednictvím šroubu s maticí. To co se
objevilo jako luxusní doplněk moderních automobilů, tedy výplně
dveří ze dvou materiálů, měl již první Spartak naprosto běžně...
V našem případě se jednalo o kombinaci koženky s látkou.
Zajímavé je srovnání objemu zavazadlového
prostoru, který je u Spartaka větší ale je k němu horší přístup.
Důkazem chytrosti našich předků je otevírání zavazadlového
prostoru táhlem na levé boční stěně v interiéru, které
Felicie přinesla po letech jako novinku.
Jízdní dojmy:
Po zasunutí "bošáku" do spínací
skříňky motor Spartaka zavrčel na první otočení spouštěče.
A vůbec nezáleželo na tom, že bylo ráno a rtuť teploměru
se držela zatraceně dole. Tady se ukázalo, že jsem měl
pravdu, když jsem odmítal srovnání své tělesné schránky
se Spartakem. Když si vzpomenu, jak to dlouho trvá než já ráno
"chytnu" ... U Felicie je snadné spouštění motoru
samozřejmostí.
Řadící páka je u spartaka pod volantem.
Tato konstrukce způsobuje vždy poněkud pomalejší zasouvání
rychlostních stupňů než při použití krátké řadicí páky
v podlaze, jako je tomu u Felicie. Zatímco spojka u stařešiny
zabírá poněkud trhaně, funguje u současníka měkce. Řízení
je přesné a dává bezpečný pocit styku s vozovkou.
Vzhledem k použití silnějšího a tedy i
hmotnějšího agregátu u Felicie, se ovšem bez posilovače řidič
při parkovacích manévrech poněkud zapotí.
Dynamické vlastnosti se odvíjí od použitého
motoru a roku narození. Zatímco Spartak s motorem o objemu
1089 cm3 a výkonem 40 koní vyvine největší
rychlost 115 km/h, Felicia s agregátem 1598 cm3 a výkonem
75 koní má špičku v oblasti 150 km/h. Inu, touha po stále
se zvyšující rychlosti se nedá zastavit. Samozřejmě je
Spartak méně dynamický i při zrychlení z 0 na 100 km/h.
Zajímavým parametrem je hladina hluku,
Felicia je poměrně tichá i ve vyšších otáčkách, Spartak
je nejvíce spokojen při ustálené rychlosti 80 km/h. Při vyšších
se již citelně ozývá motor a pozadu nezůstává ani převodovka.
Je zajímavé, že na hrubé dlažbě se do interiéru Spartaku
dostává minimálně vibrací a hluku. Je to dáno použitím
diagonálních pneumatik a hlavně konstrukcí podvozku, který
má centrální nosnou rouru s příčnými nosníky, na kterých
je upevněna přes pružné elementy karosérie.
Jízdní vlastnosti jsou určeny koncepcí
vozu. Felicia stylem vše vpředu je nedotáčivá, Spartak zase
přetáčivý. Ovšem obě vozidla patří v tomto bodě k lepšímu
průměru, což Spartak dokázal ve své době sportovními úspěchy
i na mezinárodním poli a Felicie dokázala dnes, např. třetím
místem v mistrovství světa v automobilových soutěží ve
skupině vozidel o objemu do dvou litrů a s jednou oháněnou nápravou.
Účelem tohoto testu nebylo strohé srovnání
automobilů, mezi jejichž datem narození leží dlouhých 41
let. Nebylo by to ani férové ani možné. Jde pouze o ohlédnutí
se za automobilem, který se velkou měrou zasloužil o
motorizaci naší země a zároveň o ukázku současné vrcholné
produkce. Myslím, že ani tenkrát ani dnes se nemají v Mladé
Boleslavi za co stydět, naopak nohou být na své výrobky patřičně
hrdí.
Technické údaje:
Škoda
440 (1954-1959) |
Škoda
Felicia 1,6 GLX |
Výrobce AZNP Mladá
Boleslav, Česká republika |
Výrobce Škoda,
automobilová a. s.
293 60 Mladá Boleslav, Česká republika |
Motor:
Čtyřdobý kapalinou chlazený záženový čtyřválec
s rozvodem OHV uložený vpředu podél. Vrtání a
zdviz 68x75 mm, zdvihový objem 1089 cm3,
kompresní poměr 7,1 : 1. Největší výkon 29,4 kW
(40k) 4200 min -1, největší točivý
moment 70 M.m/2800 min-1. Spádový karburátor
Jikov 32 SOP s akcelerační pumpičkou. Hlava válců
ze šedé litiny. Tlakové oběžné mazání, s obtokovým
čističem s textilní vložkou. Uzavřená chladicí
soustava se stáloběžným větrákem. Dynamo 12 V 200
W. |
Motor:
Čtyřdobý kapalinou chlazený zážehový čtyřválec
s rozvodem OHC, umístěný napříč před přední nápravou,
skloněný o 20 stupňů vpřed. Vrtání a zdriv 76,5 x
86,9 mm, zdvihový objem 1598 cm3, kompresní
poměr 9,8 : 1. Největší výkon 55 kW/4500 min-1,
největší točivý moment 135 N.m/3500 min-1.
Blok motoru litinový, hlava válců z hliníkové
slitiny. Petkrát uložený klikový hřídel. Vačkový
hřídel v hlavě poháněný ozubeným řemenem.
Hydraulické vymezování vůle ventilů. Elektronické
vícebodové vstřikování MPI Magneti Marelli řízené
společně s bezdotykovým elektronickým zapalováním.
Selektivní čidlo klepání. Třícestný katalyzátor
výfukových plynů se sondou lambda. Tlakové oběžné
mazání s plnoprůtokovým čističem oleje. Uzavřená
chladicí soustava s elektrickým větrákem. Alternátor
14 V 70 A, akumulátor 12 v - 44 A.H. |
Převodové
ústrojí: Jednokotoučová suchá spojka s
mechanickým ovládáním. Čtyřstupňová převodovka
s druhým až čtvrtým stupněm synchronizovaným. Řazení
u volantu. Převodové stupně 4,27 - 2,40 - 1,59 - 1,00
- Z 5,61. Stálý převod se spirálním ozubením 4,78.
Pohon zadních kol. |
Převodové
ústrojí: V bloku s motorem. Jednokotoučová suchá
spojka s mechanickým ovládáním a talířovou pručinou,
průměr 190 mm. Plně synchronizovaná pětistupňová
převodovka s přímým řazením. Převodové stupně
3,308 - 1,913 -1,300 - 0,975 - 0,795 - Z 2,923. Stálý
převod nápravy 3,833 |
Podvozek:
Rám s centrální rourou. Vpředu nezávislé zavěšení
s lichoběžníkovými rameny a příčným listovým
perem. Vzadu kyvadlové polonápravy s příčným
listovým perem. Vpředu i vzadu hydraulické tlumiče.
Provozní brzdy kapalinové bubnové na všechna kola.
Parkovací brzda mechanická na zadní kola. Řízení
šroubem a maticí. Ocelová kola s ráfky 3,5 x 15.
Pneumatiky 5,50 - 15. |
Podvozek: Bezrámová
konstrukce. Všechna kola nezávisle zaměšena. Přední
náprava se spodními příčnými trojúhelníkovými
rameny, vzpěrami McPherson a příčným zkrutným
stabilizátorem. Zadní náprava kliková s vlečnými
rameny a zkrutně poddajnou příčkou. Pérování vpředu
i vzadu vinutými pružinami s uvnitř uloženými
teleskopickými tlumiči. Provozní brzdy kapalinové,
dvouokruhové (diagonální) s podtlakovým posilovačem,
tandemovým hlavním brzdovým válcem o průměru 22,2
mm a zátěžovou regulací tlaku zadních brzd. Přední
brzdy kotoučové o průměru 236 mm, zadní bubnové,
průměr 200 mm. Parkovací brzda mechanická na zadní
kola. Hřebenové přímočinné řízení. Ocelová
kola s ráfky 4,5 J x 13 na přání litá. Pneumatiky
165/70 R 13. |
Karosérie:
Dvoudveřová ocelová. |
Karosérie: Samonosná
ocelová. Dvouprostorový pětidveřový sedan s výklopnou
stěnou,cx=0,34. |
Rozměry a
hmotnosti: Rozvor náparv 2400 mm, rozchod kol vpředu/vzdadu
1210/1250 mm. Celkové rozměry 4085x1600x1430 mm.
Pohotovostní hmotnost 930 kg, užitečná 350 kg. Objem
palivové nádrže 30 l. |
Rozměry a
hnotnosti: Rozvor náprav 2450 mm, rozchod kol vpředu/vzadu
1420/1380 mm. Celkové rozměry 3855 x 1635 x 1415 mm.
Pohotovostní hmotnost 930 kg, užitečná 450 kg. Objem
zavazadlového prostoru 0,272 m3. Objem palivové nádrže
42 l. |
Provozní
vlastnosti: Největší rychlost 115 km/h. Zrychlení
z 0 na 100 km/h za 34,8 s. Spotřeba paliva 7 až 8
l/100 km. |
Provozní
vlastnosti: Největší rychlost 160 km/h. Zrychlení
z 0 na 100 km/h za 15 s. Spotřeba paliva podle EHK 5,6
/ 7,5 / 8,5 l/100 km. |
|