Kupní faktura
    Technický 
    průkaz
    Ujeté kilometry
    fotogalerie
    Pokuty
    Sponzoři

   

    Historie

    Tuning

    Fotogalerie

    Próza

    Inzerce

    Download

    Odkazy

    Odezva

 

 

 

   

Spartak versus Felicie

aktuální strana: 3

  

  

V roce 1954 se ve světě stala spousta událostí. Namátkou jmenujeme: v USA spustili jako první na vodu atomovou ponorku, Zátopek překonal světový rekord v běhu na 5000 m, J. M. Fangio se stal mistrem světa formule 1, automobilka Škoda představila nový automobil Škoda 440, a také jsem se při vší skromnosti narodil já. Právě shodné datum narození Spartaka a mé, nás v redakci přivedlo na myšlenku porovnat tehdejší novinku se současnou produkcí automobilky Škoda. A to vše očima redaktora, kterému je 41 let, zrovna tak jako populárnímu spartaku. Škarohlídové sice namítali, že by bylo zajímavější srovnat zachovalost karosérie či motoru škodověnky a mojí, ale to jsem radikálně odmítl. Správně jsem předpokládal, že Spartak nebude mít tak dýchavičný motor jako já, a navíc ty štíhlé linie, to už opravdu vůbec ne...

A to jsem milého stařešinu vůbec neviděl. Teprve, když jsme přijeli do usedlosti nedaleko Slaného, kde pan Jiří Švec (díky jeho ochotě jsme mohli vůz vyzkoušet) garážuje svého krasavce, jsem si mohl připomenout doby, kdy se tyto novinky proháněly po silnicích. Naráz, jako bych se dostal do mladých let. Nejnovější model felicie zůstal zapomenut a já se vrhl za volant tmavě modrého krasavce. Spuštění motoru bylo dílem okamžiku a já mohl pákou pod volantem řadit jednotlivé rychlostní stupně a vzhledem ke sněhu na vozovce opatrně zkoušel svého vrstevníka po silnicích v okolí Slaného. Věru, nebyl na tom špatně. Karosérie včetně laku byla původní, taktéž podvozek, pouze motor po generálce. Snad jediná změna oproti originálu byly použité pneumatiky. Šlo sice o původní diagonály ale protektorované s novým dezénem.

Pojďme tedy porovnat tvary obou automobilů nesoucí znak Škoda. Nejdříve si ovšem představme zkoušené vozy. Na jedné straně je to Škoda 440, nesoucí původně označení Spartak, od kterého se vzhledem k chráněnému názvu nizozemských motocyklů Sparta upustilo. Ovšem pro generaci našich motoristů se toto označení natolik vžilo, že ho budeme používat i my.

Automobil pana Švece byl v luxusnějším provedení pro zahraniční trh, tedy ve zvýšeném množství chromovaných částí, např. na předních a zadních blatnících a v tmavě modrém lakování karosérie. na straně druhé je nejnovější produkt mladoboleslavské továrny. Model Felicia GLXi 1,6 se řadou příplatkových doplňků jako je airbag, protiblokovací zařízení, zlatavá metalíza, centrální zamykání, otáčkoměr s digitálními hodinami atd.

Při pohledu na exteriér by se dalo konstatovat, že oba vozy sledují současný módní trend. Tedy jsou zakulacené, přičemž Spartak zaujme zejména z boku bublinovitou linií, Felicia se zase vyznačuje velkou prosklenou plochou. Přední část Spartaka budí dojem dravosti, současník má uhlazenější linie. zatímco Felicie má sdružené světlomety spolu s blikači, jsou u spartaka směrové svítilny zvlášť. Odlišné jsou také nárazníky jak tvarem, tak použitým materiálem. Záď vozu je dána zejména koncepcí karosérie, kdy moderní sestra má výklopnou zadní stěnu a výrazné svítilny.

Pojďme za volant obou vozů. I když Felicie má přístrojovou desku velmi vydařenou, Spartak za ní nikterak nezaostává. Přístroje jsou v obou případech velmi dobře čitelné, nevýhodou stařešiny jsou malé plochy kontrolních svítilen. Volant v barvě slonové kosti má optimální průměr, pouze věnec by mohl být silnější. V případě Felicie volant se zabudovaným airbagem působí velmi efektně a dobře padne do ruky.

Škoda 440 byla koncipována pro čtyři dospělé osoby a Škoda Felicia pro pět. V obou případech mají cestující v kabině dostatek místa. V prvním případě je vzhledem k dvoudveřovému provedení přístup na zadní sedadla pouze po sklopení sedadel předních. Sedadla jsou pohodlná, u moderního provedení anatomické tvarování velice dobře drží tělo. Společnou nevýhodou je poměrně malá výška opěradla, které končí někde na úrovni lopatek. Spartak samozřejmě nemá hlavové opěrky a sklon opěradla se reguluje prostřednictvím šroubu s maticí. To co se objevilo jako luxusní doplněk moderních automobilů, tedy výplně dveří ze dvou materiálů, měl již první Spartak naprosto běžně... V našem případě se jednalo o kombinaci koženky s látkou. 

Zajímavé je srovnání objemu zavazadlového prostoru, který je u Spartaka větší ale je k němu horší přístup. Důkazem chytrosti našich předků je otevírání zavazadlového prostoru táhlem na levé boční stěně v interiéru, které Felicie přinesla po letech jako novinku.

Jízdní dojmy:

Po zasunutí "bošáku" do spínací skříňky motor Spartaka zavrčel na první otočení spouštěče. A vůbec nezáleželo na tom, že bylo ráno a rtuť teploměru se držela zatraceně dole. Tady se ukázalo, že jsem měl pravdu, když jsem odmítal srovnání své tělesné schránky se Spartakem. Když si vzpomenu, jak to dlouho trvá než já ráno "chytnu" ... U Felicie je snadné spouštění motoru samozřejmostí.

Řadící páka je u spartaka pod volantem. Tato konstrukce způsobuje vždy poněkud pomalejší zasouvání rychlostních stupňů než při použití krátké řadicí páky v podlaze, jako je tomu u Felicie. Zatímco spojka u stařešiny zabírá poněkud trhaně, funguje u současníka měkce. Řízení je přesné a dává bezpečný pocit styku s vozovkou.

Vzhledem k použití silnějšího a tedy i hmotnějšího agregátu u Felicie, se ovšem bez posilovače řidič při parkovacích manévrech poněkud zapotí.

Dynamické vlastnosti se odvíjí od použitého motoru a roku narození. Zatímco Spartak s motorem o objemu 1089 cm3 a výkonem 40 koní vyvine největší rychlost 115 km/h, Felicia s agregátem 1598 cm3 a výkonem 75 koní má špičku v oblasti 150 km/h. Inu, touha po stále se zvyšující rychlosti se nedá zastavit. Samozřejmě je Spartak méně dynamický i při zrychlení z 0 na 100 km/h.

Zajímavým parametrem je hladina hluku, Felicia je poměrně tichá i ve vyšších otáčkách, Spartak je nejvíce spokojen při ustálené rychlosti 80 km/h. Při vyšších se již citelně ozývá motor a pozadu nezůstává ani převodovka. Je zajímavé, že na hrubé dlažbě se do interiéru Spartaku dostává minimálně vibrací a hluku. Je to dáno použitím diagonálních pneumatik a hlavně konstrukcí podvozku, který má centrální nosnou rouru s příčnými nosníky, na kterých je upevněna přes pružné elementy karosérie.

Jízdní vlastnosti jsou určeny koncepcí vozu. Felicia stylem vše vpředu je nedotáčivá, Spartak zase přetáčivý. Ovšem obě vozidla patří v tomto bodě k lepšímu průměru, což Spartak dokázal ve své době sportovními úspěchy i na mezinárodním poli a Felicie dokázala dnes, např. třetím místem v mistrovství světa v automobilových soutěží ve skupině vozidel o objemu do dvou litrů a s jednou oháněnou nápravou.

Účelem tohoto testu nebylo strohé srovnání automobilů, mezi jejichž datem narození leží dlouhých 41 let. Nebylo by to ani férové ani možné. Jde pouze o ohlédnutí se za automobilem, který se velkou měrou zasloužil o motorizaci naší země a zároveň o ukázku současné vrcholné produkce. Myslím, že ani tenkrát ani dnes se nemají v Mladé Boleslavi za co stydět, naopak nohou být na své výrobky patřičně hrdí.

 Technické údaje:

Škoda 440 (1954-1959) Škoda Felicia 1,6 GLX
Výrobce AZNP Mladá Boleslav, Česká republika Výrobce Škoda, automobilová a. s.
293 60 Mladá Boleslav, Česká republika
Motor: Čtyřdobý kapalinou chlazený záženový čtyřválec s rozvodem OHV uložený vpředu podél. Vrtání a zdviz 68x75 mm, zdvihový objem 1089 cm3, kompresní poměr 7,1 : 1. Největší výkon 29,4 kW (40k) 4200 min -1, největší točivý moment 70 M.m/2800 min-1. Spádový karburátor Jikov 32 SOP s akcelerační pumpičkou. Hlava válců ze šedé litiny. Tlakové oběžné mazání, s obtokovým čističem s textilní vložkou. Uzavřená chladicí soustava se stáloběžným větrákem. Dynamo 12 V 200 W. Motor: Čtyřdobý kapalinou chlazený zážehový čtyřválec s rozvodem OHC, umístěný napříč před přední nápravou, skloněný o 20 stupňů vpřed. Vrtání a zdriv 76,5 x 86,9 mm, zdvihový objem 1598 cm3, kompresní poměr 9,8 : 1. Největší výkon 55 kW/4500 min-1, největší točivý moment 135 N.m/3500 min-1. Blok motoru litinový, hlava válců z hliníkové slitiny. Petkrát uložený klikový hřídel. Vačkový hřídel v hlavě poháněný ozubeným řemenem. Hydraulické vymezování vůle ventilů. Elektronické vícebodové vstřikování MPI Magneti Marelli řízené společně s bezdotykovým elektronickým zapalováním. Selektivní čidlo klepání. Třícestný katalyzátor výfukových plynů se sondou lambda. Tlakové oběžné mazání s plnoprůtokovým čističem oleje. Uzavřená chladicí soustava s elektrickým větrákem. Alternátor 14 V 70 A, akumulátor 12 v - 44 A.H.
Převodové ústrojí: Jednokotoučová suchá spojka s mechanickým ovládáním. Čtyřstupňová převodovka s druhým až čtvrtým stupněm synchronizovaným. Řazení u volantu. Převodové stupně 4,27 - 2,40 - 1,59 - 1,00 - Z 5,61. Stálý převod se spirálním ozubením 4,78. Pohon zadních kol. Převodové ústrojí: V bloku s motorem. Jednokotoučová suchá spojka s mechanickým ovládáním a talířovou pručinou, průměr 190 mm. Plně synchronizovaná pětistupňová převodovka s přímým řazením. Převodové stupně 3,308 - 1,913 -1,300 - 0,975 - 0,795 - Z 2,923. Stálý převod nápravy 3,833
Podvozek: Rám s centrální rourou. Vpředu nezávislé zavěšení s lichoběžníkovými rameny a příčným listovým perem. Vzadu kyvadlové polonápravy s příčným listovým perem. Vpředu i vzadu hydraulické tlumiče. Provozní brzdy kapalinové bubnové na všechna kola. Parkovací brzda mechanická na zadní kola. Řízení šroubem a maticí. Ocelová kola s ráfky 3,5 x 15. Pneumatiky 5,50 - 15. Podvozek: Bezrámová konstrukce. Všechna kola nezávisle zaměšena. Přední náprava se spodními příčnými trojúhelníkovými rameny, vzpěrami McPherson a příčným zkrutným stabilizátorem. Zadní náprava kliková s vlečnými rameny a zkrutně poddajnou příčkou. Pérování vpředu i vzadu vinutými pružinami s uvnitř uloženými teleskopickými tlumiči. Provozní brzdy kapalinové, dvouokruhové (diagonální) s podtlakovým posilovačem, tandemovým hlavním brzdovým válcem o průměru 22,2 mm a zátěžovou regulací tlaku zadních brzd. Přední brzdy kotoučové o průměru 236 mm, zadní bubnové, průměr 200 mm. Parkovací brzda mechanická na zadní kola. Hřebenové přímočinné řízení. Ocelová kola s ráfky 4,5 J x 13 na přání litá. Pneumatiky 165/70 R 13.
Karosérie: Dvoudveřová ocelová. Karosérie: Samonosná ocelová. Dvouprostorový pětidveřový sedan s výklopnou stěnou,cx=0,34.
Rozměry a hmotnosti: Rozvor náparv 2400 mm, rozchod kol vpředu/vzdadu 1210/1250 mm. Celkové rozměry 4085x1600x1430 mm. Pohotovostní hmotnost 930 kg, užitečná 350 kg. Objem palivové nádrže 30 l. Rozměry a hnotnosti: Rozvor náprav 2450 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1420/1380 mm. Celkové rozměry 3855 x 1635 x 1415 mm. Pohotovostní hmotnost 930 kg, užitečná 450 kg. Objem zavazadlového prostoru 0,272 m3. Objem palivové nádrže 42 l.
Provozní vlastnosti: Největší rychlost 115 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 34,8 s. Spotřeba paliva 7 až 8 l/100 km.  Provozní vlastnosti: Největší rychlost 160 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 15 s. Spotřeba paliva podle EHK 5,6 / 7,5 / 8,5 l/100 km.

  

 

     Zdroj: Svět motorů
PhDr. František Fiala, CSc.
  
Foto: Jiří Křenek

 

 Copyright © 1998 - 2000  Klimas Willing & Able             Email: klimas@mymail.cz